کرمان موتور؛ ترجمان اهلیت در صنعت خودرو | کار را به اهل آن بسپارید

به گزارش عصر خبر، در میان متقاضیان سایپا با ترکیب نامتجانسی رو به روییم تا جایی که درمیان آنها به جز یک خودرو ساز شناخته شده و یک گروه صنعتی با یک بانک پرحاشیه مواجهیم و البته یک بانک بی حاشیه اما مقید به موضوعات شهری که گویا کنار کشیده و از همه شگفتآورتر یک متهم سابق و کلان دادگاه های فساد اقتصادی که با تحویل نیکل به جای دلار به بان مرکزی بیرون آمده و حالا از صنعت ریلی سردرآورده و اگر هم در مدعای پرداخت همه بدهی ها هم صادق باشد اهلیت او در مالکیت دومین سهام خودروسازی بزرگ محل مناقشه است.
تنها یک نام را با صنعت خودرو مرتبط و در واقع منطبق می بینیم تا بتوان گفت از شرط اصلی یعنی اهلیت برخوردار است اگر چه یکی از متقاضیان دیگر هم به جز بی ارتباطی با مقولۀ تولید خودرو ابهامی در اهلیت ندارد.
به عبارت دیگر اگر قرار بر انتخابی در دو مرحله و در اولی تنها معیار اهلیت باشد رقیب چندانی برای کرمان موتور باقی نمیماند و باید دید اهلیت رعایت خواهد شد تا شاهد رقابت واقعی در واگذاری سایپا باشیم یا در غیاب اهلیت به فاقدان این ویژگی هم میدان داده خواهد شد؟
بدیهی است که در نگاه اول این متن برای مخاطب یک تبلیغ به نظر میآید حال آن که چون بیشتر تأکیدی است بر اهلیت یک خودروسازی در بخش خصوصی برای مالکیت در خودروسازی دیگر گریزی از این برداشت نیست و باید در قبال اهلیت صراحت داشت چون تبعات آن دامن گیر جامعه خواهد شد و نمی توان دومین خودروساز بزرگ را پس از واگذاری به اما و اگرها و بوته آزمون و خطا سپرد و این تجربه را به شکست کشاند.
اما چرا کرمان موتور شرط لازم – اهلیت – را داراست و دربارۀ بقیه موارد باید رقابت کند حال آن که اغلب موارد دیگر در همین بای بسم الله مشکل دارند؟
عبور از دوران تحریم و حفظ تولید
در سال 1397، کرمان موتور با سبدی متنوع از 11 مدل خودرو از برندهای هیوندای، لیفان، جک و جیلی فعالیت میکرد. با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریمهای گسترده اما این شرکت با چالش حذف برند هیوندای از سبد محصولات خود مواجه شد و تیراژ تولید آن در سال 1400 به 21 هزار و 163 دستگاه کاهش یافت. با این حال به سیاق و مصداق سخن مشهور که “آنچه مرا نکشد نیرومندترم می سازد” این شرکت سرپا ماند و توانست از این دوران سخت عبور کند و دوباره به مسیر رشد بازگردد.
جای انکار نیست که در غیاب قهر کنندگان و رفتگان و ترس خوردگان تحریم یکی از مهم ترین دلایل این امکان ادامه و توسعه همکاری با شرکای چینی بوده است.
روندی که به مونتاژ و تولید خودرویی محبوب و شکیل با برند اختصاصی KMC انجامید وسبب حفظ و ارتقای سبد محصولات این شرکت ایفا شد.
تولید اولین خودروی بومی KMC Eagle
طراحی، تولید و عرضه اولین خودروبومی کرمان موتور با نام کیامسی ایگل را می توان یک نقطه عطف در تاریخ این شرکت دانست چرا که نه تنها نشاندهنده توانمندیهای مهندسی و طراحی کرمان موتور است، بلکه به تقویت جایگاه این شرکت به عنوان یک خودروساز نوآور در بازار ایران کمک شایانی کرده است.
تنوع و تکامل سبد محصولات
به سال 1397بازمی گردیم که چنان که اشاره شد سبد محصولات این شرکت 11 مدل خودرو را دربرمی گرفت و گمان می رفت تحریم ها شرکت را از پا درمی آورد یا از تنوع می کاهد. اتفاقی که رخ داد اما این بود که پس از تحریمها و با همکاری با شرکای چینی و عرضه محصولات KMC، کرمان موتور در سال 1403 نیز با 11 مدل خودرو در سگمنتهای مختلف (سدان اقتصادی، سدان سایز بزرگ، انواع کراس اوور و دو نسل از پیکاپهایKMC ) سبد محصولات خود را تکمیل کرد و همین تنوع محصولی امکان پاسخ گویی به سلایق گوناگون مشتریان فراهم آمد.

دستاوردهای برجسته در بازار
تولید و فروش بیش از 100 هزار دستگاه از خودروی جک S5 به عنوان پرفروشترین کراس اوور مونتاژی در بازار، را هم می توان نشاندهنده استقبال بالای مشتریان از محصولات این شرکت دانست.
کرمان موتور همچنین با عرضه پیکاپهایT8 و T9 موفق شد بیش از60 درصد از سهم بازار پیکاپ کشور را در اختیار بگیرد. عرضه پیکاپT8 نه تنها چهره تازهای به بازار خودروهای ایران بخشید، بلکه بازار خودروهای آفرودی و پیکاپ را متحول کرد.
با این اوصاف گزاف نیست اگر گفته شود کرمان موتور با ارائه طیف وسیعی از خودروها در سگمنتهای مختلف، در حال حاضر یکی از کاملترین سبد محصولات را در بین خودروسازان داخلی در اختیار دارد.
البته این یک روی سکه است وبرای آن که گمان نشود همگاری با شرکای چینی موجب غفلت از قطعه سازان داخلی شده باید یادآور شد تعامل و همکاری نزدیک و گسترده با قطعهسازان داخلی همواره مد نظر بوده تا این ارتباط ضمن حمایت از تولید ملی، به افزایش کیفیت و کاهش وابستگی کرمان موتور به واردات بینجامد.
اشتغالزایی
استقرار شرکت و مجموعههای همکار آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، واقع در شهرستان بم در توسعه این منطقه کم برخوردار نقش داشته است و گواه این مدعا این که در حال حاضر – سال 1404- به طور مستقیم 7 هزار نفر در شرکت کرمان موتور مشغول به کار هستند.
این رقم، به تنهایی نشاندهنده نقش قابل توجه این شرکت در ایجاد فرصتهای شغلی پایدار برای جوانان و جویندگان کار در شهرستان بم و مناطق همجوار است و از هر توضیح و نموداری گویاتر و رساتر است.
قصه اما محدود به همین 7 هزار نفر نیست و می توان به کسب و کارهای جانبی مانند خدمات حمل و نقل، تأمین مواد اولیه، خدمات فنی و مهندسی، خدمات رفاهی و مانند آن اشاره کرد که موجب شده در مجموع، بیش از 11 هزار نفر در گروه کرمان موتور مشغول به کار باشند در حالی که بخش اعظم این اشتغال در منطقه بم و استان کرمان متمرکز است.
تأثیر این حجم از فعالی را در بخش های دیگر هم می توان دید تا جایی که با ایجاد اشتغال و رونق کسبوکارها، سطح درآمد و رفاه مردم منطقه افزایش یافته و تزریق منابع مالی به اقتصاد محلی از طریق پرداخت حقوق و دستمزد، خرید کالا و خدمات از کسبوکارهای محلی و سرمایهگذاریهای انجام شده توسط کرمان موتور و شرکتهای وابسته در رشد اقتصادی شهرستان بم و مناطق همجوار نقش ممتازی ایفا کرده است.

رشد تولید در سال 1403
در معرفی توانایی و کارنامۀ کرمان موتور نمی توان از بیان این واقعیت پرهیز کرد که در سال 1403 بسیاری از خودروسازان دولتی و خصوصی کشور در سال با کاهش تیراژ تولید مواجه بودهاند و البته بیشتر به سبب عوامل بیرونی اما کرمان موتور نه تنها توانست تولید خود را حفظ کند، بلکه نسبت به سال قبل از آن نیز رشد تولید داشته است. به گونه ای که تیراژ تولید این شرکت از 43 هزار و 616 دستگاه در سال 1397 – همان سال شروع تحریم های سنگین – به بیش از 74 هزار دستگاه در پایان سال 1403 افزایش یافت.
اگر از کرمان موتور به عنوان واجد اهلیت یاد می شود به سبب همین برنامهریزی استراتژیک، توسعه همکاریهای بینالمللی، نوآوری در تولید محصولات بومی، تنوع بخشیدن به سبد محصولات و مدیریت کارآمد در فضای تحریمی است تا به عنوان یک بازیگر موفق شناخته شود و اینها نه یک ادعا که در زمینه های تولید، فروش، تنوع محصولات و اشتغالزایی نشان گر توانمندیهایی است که جای تردید در اهلیت کرمان موتور باقی نمی گذارد و اگر قرار بر انتخاب متقاضی سهام یک خودروساز دیگر بر اساس اهلیت و کارنامه باشد معیارهای روشن قابل ارزیابی است و اگر بر مبنای اهلیت نباشد بر چه پایه می تواند باشد؟
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
نرخ ۵۰۰۰ تومانی بنزین از نیمه دوم آذر ماه اجرایی میشود
جدال علم و شبهعلم؛ امواج و پارازیتها باران را عقیم میکنند؟
صادر نشدن ویزای آمریکا برای تاج و ۲۰ عضو دیگر از فهرست فدراسیون
عراقچی: تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران باید به خاطر «جنایت علیه بشریت» بازخواست شوند
مرگ لاکپشت محبوب و سالخوردهترین ساکن باغوحش «سندیگو» در ۱۴۱ سالگی +عکس
جزئیات مصوبه گران شدن بنزین | چه کسانی بنزین ۵ هزار تومانی میگیرند؟
گزارشها درباره آنفولانزای جدید نگران کننده نیست
آتشسوزی در یک پاساژ دو طبقه در فلکه دوم صادقیه
مهار کامل آتشسوزی در جنگلهای الیت؛ نیروها در حال لکهگیری هستند
وضعیت موجود هوای تبریز به خشکی دریاچه ارومیه مرتبط است؟
نتانیاهو برای سومین بار دادگاه خود را متوقف کرد
به مردم قول میدهیم که لایحه «منع خشونت علیه زنان»، به زودی به تصویب نهایی مجلس برسد | صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان منع حقوقی ندارد
باید محتوای آموزههای دفاع مقدس را منطبق با نیازهای نسل جدید، بهروزرسانی کنیم
عراقچی: در جهان امروز زورگویی نظامی جای قانون را گرفته
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران